Doorgaan naar hoofdcontent

Koos Spee vergelijkt uitlaat met vuurwapen

Zelden zijn er figuren die regelmatig op de kijkbuis verschijnen en die door oeverloos moraliserend gezwets mij dermate tegen de borst stuiten, dat ik mij gedwongen voel door te schakelen naar een andere zender. Welnu, K. Spee in het SBS programma "Wegmisbruikers" is precies zo'n figuur.

Let wel: ik heb geen medelijden met mensen die voor verkeersovertredingen bekeurd worden, zeker niet wanneer deze overtredingen een duidelijk direct gevaar opleveren voor de overige weggebruikers. Doch laatst toen ik tijdens het "zappen" met de afstandsbediening op een herhaling van "Wegmisbruikers" op Veronica stuitte, hoorde ik deze man, Koos Spee, een vergelijking maken waarvan mijn broek drie keer afzakte. Laat ik het maar snel uiteenzetten.

Er was namelijk net een jongeman staande gehouden, omdat het vermoeden bestond dat zijn auto van een uitlaat voorzien was die niet aan de wettelijke eisen voldeed. Bij nadere inspectie door de agenten bleek de uitlaat inderdaad niet van een goedgekeurd type te zijn. Prompt werd daarvoor zonder pardon proces verbaal gemaakt. De jongeman vond dat allemaal zeer overdreven, hij meende zich van geen kwaad bewust te zijn en voerde aan de auto met die uitlaat zo gekocht te hebben. Van deze verklaring namen de agenten met de nodige scepsis kennis, en wellicht niet geheel ten onrechte. Maar was het allemaal wel zo ernstig?

Zodoende werd dit voorval direct daarna besproken door Koos Spee en de presentator van "Wegmisbruikers", de heer André van der Toorn. Daarbij stelde Van der Toorn de vraag, of het inderdaad niet wat te veel gevraagd is van automobilisten, dat zij moeten weten welke onderdelen van een auto wel of niet "mogen" op de weg. Een automobilist is immers meestal geen APK-keurmeester.

Had men deze bestuurder dus niet kunnen sommeren naar een garage te gaan om de uitlaat te laten vervangen, en het bewijs van de reparatie binnen een redelijke termijn laten tonen op het politiebureau?

Neen -aldus Koos Spee-, want als je op straat een pistool koopt van iemand, dan weet je ook dat dat niet mag.

Zo. Ik heb het maar even in dikke vette letters gedrukt. Het kopen van een auto met een sportieve uitlaat wordt hier zomaar vergeleken met het illegaal kopen van een dodelijk vuurwapen. Ter verduidelijking: Een dergelijke overtreding van de wapen- en munitiewet is een misdrijf die zo ernstig is, dat die bij veroordeling een gevangenis straf van maximaal 4 jaar kan opleveren en een strafblad!

De vergelijking tussen een volkomen onschuldige verkeersovertreding en een zware misdrijf is zo compleet idioot, zo van de pot gerukt, dat ik gewoon met stomheid geslagen was.

Het is overigens niet de eerste keer dat de heer Spee opvalt. Zo schijnt het vermoeden te bestaan dat Spee betrokken is bij het dermate frustreren van het originele en journalistiek onafhankelijke verkeersprogramma "Blik op de Weg", dat het voortbestaan van dat programma onzeker is. Er zijn inmiddels zelfs vragen gesteld in de Tweede Kamer! Een schandelijke zaak, als het inderdaad waar is. In het Duits is daar een mooie uitdrukking voor: "Wer im Glashaus sitzt, soll nicht mit Steinen werfen." Meer informatie over deze kwestie is te vinden op de webpagina www.houdblikopdeweg.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

De idiote geheimzinnigheid over scheikundige naam van 'zelfmoordpoeder'

Soms zie ik op een webpagina iets waarvan ik bij mezelf denk " Goh, wat dom. " Zo ook gisteren, toen ik op de webpagina van de NOS keek. Ik kwam daar namelijk een item tegen over dat rare 'zelfmoordpoeder', waar Coöperatie Laatste Wil onlangs uitgebreid mee in het nieuws is gekomen. De NOS heeft nu vervolgens een uitgebreid stukje geplaatst , inclusief een gefilmd interview, met ene Rob Lemmens die online allerlei chemicaliën verkoopt. Het was de heer Lemmens namelijk opgevallen dat er  sedert de media aandacht opeens veel meer bestelling dan gewoonlijk binnenkomen voor een bepaald wit poedertje in zijn assortiment. En dit heerschap zegt ook aanwijzingen te hebben gevonden dat zijn poedertje op 'internet fora' wordt aanbevolen als gelijkwaardig alternatief voor het 'zelfmoordpoeder' van Coöperatie Laatste Wil. Zowel Coöperatie Laatste Wil, de NOS, en deze internet handelaar houden de naam van het 'zelfmoord poedertje' angstvallig geheim.

Jan Bonte over mRNA-vaccins en gebroken hartjes

Laatst ben ik weer even op bezoek geweest op de webstek van onze grote vriend Maurice de Hond. En wie kom ik op zijn blog tegen? Jan Bonte, die ook wel bekend staat onder zijn nom de plume Jan B. Hommel. "Wat nóu weer?!"—hoorde ik mezelf verzuchten toen ik zijn lange lap tekst met de titel " Hartspierontsteking en ontsteking van het hartzakje na mRNA-vaccin " zag. Maar goed, de laatste keer was het ook vermakelijk om diens schrijfsels te bekritiseren. Misschien ook ditmaal. Deze keer maakt Bonte geen volledige ridicule en ongepaste vergelijking met de tweede wereld oorlog, maar waagt hij zich aan een pleidooi om kinderen en jonge adolescenten niet te vaccineren, omdat volgens hem de kans op hartziekten door het de mRNA vaccins niet opwegen tegen de risico's van een COVID-19 besmetting. Zijn relaas begint met een betoog dat de opzet en uitkomsten van de klinische trials van de mRNA vaccins niet deugden, en dat big pharma slecht is. Dat is echter al lang

De corona waanzin van de neuroloog Jan Bonte

Hoewel we onderhand duidelijk zien dat de vaccinaties werken, blijven er nogal wat mensen over die resoluut tegen het beleid omtrent de corona vaccinaties zijn, alsook het testen-voor-toegang. Nu kan ik mij voorstellen dat mensen die geen achtergrond hebben in biomedisch onderzoek, zich door gebrek aan kennis—al dan niet gecombineerd met wantrouwen jegens de overheid—zorgen maken over alle corona maatregelen. Wat ik mij echter niet kan voorstellen is dat iemand met een medische achtergrond—en die dus beter zou moeten weten—snoeihard tegen alle corona maatregelen en de vaccinatie campagne raast. Los van dat dergelijke Don Quichotterie een vruchteloze bezigheid is, vind ik het stuitend wanneer uitgerekend een academisch opgeleid geneesheer zich daaraan schuldig maakt. Dergelijke mensen ondermijnen het vertrouwen in de wetenschap onder de bevolking, en schaden mogelijk de vaccinatiecampagne zodat er wellicht nodeloos mensen aan COVID-19 sterven, wanneer blijkt dat die mensen op basis van