Doorgaan naar hoofdcontent

De saaie hoofddoek groep

Afgelopen weekend verscheen in NRC Handelsblad een interessant ingezonden opinie stuk van mevrouw Nawal Mustafa (Gesluierde vrouwen zijn geen willoze wezens, NRC Handelsblad, 18 december 2016). Ze schreef in reactie op een stukje van arabist Jan Jaap de Ruiter (De hoofddoek kan Allahs bedoeling niet zijn, NRC Handelsblad, 9 december 2016). In haar ingezonden reactie licht ze toe waarom er niets mis is met het dragen van een hoofddoek, het weigeren de hand van een man te schudden, en het vermijden van etablissementen waar alcohol geschonken wordt. Ik vond het eerlijk gezegd een weinig overtuigende reactie, en ik kies hieronder een paar punten om dat toe te lichten.

Ze begint opmerkelijk genoeg met een verdediging van het standpunt van De Ruiter, maar dan op basis van een feitelijk onjuistheid. Ze schrijft namelijk begrip te hebben voor diens standpunt omdat we immers in een 'overgeseksualiseerde' samenleving zouden leven. Maar de samenleving is volgens mij juist helemaal niet 'overgeseksualiseerd', en anders zeker niet meer zo dan islamitische landen. Een voorbeeld? Ach, waar zal ik eens mee beginnen...

Afghanistan dan maar. Prachtig land! Bijzonder islamitisch, en met veel mooie tradities. De Bach Bazi traditie, bijvoorbeeld. Geweldige gebruik! Dit is de gewoonte van rijke islamitische Afghaanse (krijgs)heren om een jongen van tussen de 8 en 19 jaar oud in vrouwenkleding te steken en als seksslaaf te houden. Is dat niet geweldig? Vraag me af wanneer dit eindelijk op de Unesco werelderfgoedlijst komt. En dan die gewoonte om islamitische vrouwen uit te huwelijken, bij voorkeur aan een naaste verwant, en bij voorkeur zo jong dat ze nog niet ongesteld zijn geworden. Zo zie je maar weer; Er is niets mis met incest, zolang je het maar binnen de familie houdt. En ja, in Afghanistan is er geen porno op tv, geen raamprostitutie, en de vrouwen komen volgens mij zelfs bij de geboorte al gesluierd ter wereld. Maar toch... is dit land dan minder geseksualiseerd vergeleken met Nederland enkel omdat de vrouwen gesluierd zijn? Of is de geseksualiseerdheid daar niet gewoon meer ondergronds dan hier?

Mustafa schrijft vervolgens dat moslima het dragen van een hoofddoek zien 'als een uiting van vroomheid', want door het sluieren maken ze zich 'ondergeschikt aan Allah/God'. Nou oké, laten we gemakshalve aannemen dat dit waar is. Waarom sluieren islamitische mannen zich dan niet? Gelijke monniken, gelijke kappen, nietwaar? Anders wekt het wel een beetje de indruk dat islamitische vrouwen zich vooral ondergeschikt moeten opstellen tegenover islamitische mannen.

En Mustafa levert ook kritiek op de anekdote van De Ruiter over de gesluierde vrouw die niet mee wil naar een etablissement waar mogelijk wijn geschonken wordt. Mustafa meent dat De Ruiter in die situatie zich had moeten voegen naar de wens van die 'saaie hoofddoek groep', en ervoor had moeten kiezen naar een gelegenheid te togen alwaar geen alcohol geschonken wordt. Maar dat argument snijdt ook geen hout. Als het ging om een restaurant waar je alleen maar wijn kunt krijgen, dan zou Mustafa een punt hebben. Maar dat was niet zo, en helaas is het nu eenmaal makkelijker een kop thee te bestellen in een restaurant dan een glas wijn in een theehuis.

Is het dan zo raar om tegen die gesluierde vrouwen te zeggen dat ze niet zo moeten zeuren? Vooral als je ook in aanmerking neemt dat Dr. De Ruiter schrijft over zijn ervaringen in Tunesië. Die locatie kan niet los gezien worden van zijn 'wijn' anekdote; in Tunesië wordt namelijk wijn geproduceerd! Als het nou een typisch cultureel element was—dat er over het algemeen nergens in dat land gedronken werd—dan had Mustafa nog een punt. Maar dat is dus niet zo. En die Tunesische 'saaie hoofddoek groep' was dan inderdaad verdomd saai zeg, aangezien die drank nota bene gewoon in hun eigen land gemaakt wordt.

Zou mevrouw Mustafa eigenlijk weten dat er Tunesische wijn bestaat? Ik vraag het mij af... misschien is ze daar zelf ook een beetje te saai voor.

Reacties

Sylvia zei…
De oorsprong van het dragen van een hoofddoek heeft volgens historische gegevens van 5000 jaar oud niets te maken met eerbaarheid maar met prostitutie. Prostituees waren in de tempel verplicht een hoofddoek te dragen. Ook ten tijde van Ataturk waren prostituees verplicht hun helenlichaam te bedekken.

Populaire posts van deze blog

De idiote geheimzinnigheid over scheikundige naam van 'zelfmoordpoeder'

Soms zie ik op een webpagina iets waarvan ik bij mezelf denk " Goh, wat dom. " Zo ook gisteren, toen ik op de webpagina van de NOS keek. Ik kwam daar namelijk een item tegen over dat rare 'zelfmoordpoeder', waar Coöperatie Laatste Wil onlangs uitgebreid mee in het nieuws is gekomen. De NOS heeft nu vervolgens een uitgebreid stukje geplaatst , inclusief een gefilmd interview, met ene Rob Lemmens die online allerlei chemicaliën verkoopt. Het was de heer Lemmens namelijk opgevallen dat er  sedert de media aandacht opeens veel meer bestelling dan gewoonlijk binnenkomen voor een bepaald wit poedertje in zijn assortiment. En dit heerschap zegt ook aanwijzingen te hebben gevonden dat zijn poedertje op 'internet fora' wordt aanbevolen als gelijkwaardig alternatief voor het 'zelfmoordpoeder' van Coöperatie Laatste Wil. Zowel Coöperatie Laatste Wil, de NOS, en deze internet handelaar houden de naam van het 'zelfmoord poedertje' angstvallig geheim.

Jan Bonte over mRNA-vaccins en gebroken hartjes

Laatst ben ik weer even op bezoek geweest op de webstek van onze grote vriend Maurice de Hond. En wie kom ik op zijn blog tegen? Jan Bonte, die ook wel bekend staat onder zijn nom de plume Jan B. Hommel. "Wat nóu weer?!"—hoorde ik mezelf verzuchten toen ik zijn lange lap tekst met de titel " Hartspierontsteking en ontsteking van het hartzakje na mRNA-vaccin " zag. Maar goed, de laatste keer was het ook vermakelijk om diens schrijfsels te bekritiseren. Misschien ook ditmaal. Deze keer maakt Bonte geen volledige ridicule en ongepaste vergelijking met de tweede wereld oorlog, maar waagt hij zich aan een pleidooi om kinderen en jonge adolescenten niet te vaccineren, omdat volgens hem de kans op hartziekten door het de mRNA vaccins niet opwegen tegen de risico's van een COVID-19 besmetting. Zijn relaas begint met een betoog dat de opzet en uitkomsten van de klinische trials van de mRNA vaccins niet deugden, en dat big pharma slecht is. Dat is echter al lang

De corona waanzin van de neuroloog Jan Bonte

Hoewel we onderhand duidelijk zien dat de vaccinaties werken, blijven er nogal wat mensen over die resoluut tegen het beleid omtrent de corona vaccinaties zijn, alsook het testen-voor-toegang. Nu kan ik mij voorstellen dat mensen die geen achtergrond hebben in biomedisch onderzoek, zich door gebrek aan kennis—al dan niet gecombineerd met wantrouwen jegens de overheid—zorgen maken over alle corona maatregelen. Wat ik mij echter niet kan voorstellen is dat iemand met een medische achtergrond—en die dus beter zou moeten weten—snoeihard tegen alle corona maatregelen en de vaccinatie campagne raast. Los van dat dergelijke Don Quichotterie een vruchteloze bezigheid is, vind ik het stuitend wanneer uitgerekend een academisch opgeleid geneesheer zich daaraan schuldig maakt. Dergelijke mensen ondermijnen het vertrouwen in de wetenschap onder de bevolking, en schaden mogelijk de vaccinatiecampagne zodat er wellicht nodeloos mensen aan COVID-19 sterven, wanneer blijkt dat die mensen op basis van