In Groningen maakte iemand tijdens de dodenherdenking een foto van een pizzakoerier die met zijn armen over elkaar naast zijn bezorgfiets stond, kennelijk om twee minuten stilte in acht te nemen. Volgens de NOS hield de bewuste koerier—die anoniem wil blijven—uit respect deze korte onderbreking om de doden te herdenken. De foto ging vervolgens 'viral', zoals dat heet.
Maar de NOS schrijft ook dat de koerier in kwestie voor Domino's werkt. En nu hebben ze bij Domino's onlangs een systeem ingevoerd die helaas ook een andere verklaring openlaat. Sedert februari 2017 wordt iedere Domino's koerier namelijk met een GPS systeem gevolgd. Dit systeem is volgens Domino's ingevoerd om de veiligheid van de koerier te vergroten, want de managers kunnen zo zien of er 'wat mis is'.
Zowel de klanten als de managers kunnen dus zien of de bezorger omrijdt, of dat de bezorger al bijna voor de deur staat. Dat kan inderdaad handige informatie zijn. Maar ze kunnen dus ook zien of de bezorger ergens NIET twee minuten stilstaat, tijdens de dodenherdenking bijvoorbeeld. In het NOS artikel lezen we bovendien ook dat de bezorgers van Domino's geïnstrueerd werden twee minuten stil te staan, als ze op weg waren tijdens de herdenking. Big brother is watching. Dus dan vraagt de cynicus in mij zich af... zou de pizzakoerier zonder dit GPS 'tracking' systeem ook zijn gestopt om te herdenken?
Maar de NOS schrijft ook dat de koerier in kwestie voor Domino's werkt. En nu hebben ze bij Domino's onlangs een systeem ingevoerd die helaas ook een andere verklaring openlaat. Sedert februari 2017 wordt iedere Domino's koerier namelijk met een GPS systeem gevolgd. Dit systeem is volgens Domino's ingevoerd om de veiligheid van de koerier te vergroten, want de managers kunnen zo zien of er 'wat mis is'.
Bezorgingen worden dus sneller doordat er efficiëntere routes worden gereden, maar ook veiliger, omdat de manager precies kan zien waar zijn bezorger is en of er misschien iets mis is.Maar omdat de bezorgers van Domino's niet meer dan €15 wisselgeld bij zich hebben, en omdat er zelden bestellingen binnenkomen uit onherbergzame gebieden met ijsberen, lijkt dit mij een nogal merkwaardig argument. Maar goed, Domino's biedt ook klanten die via internet bestellen de mogelijkheid hun bestelling te volgen. Het is dus niet alleen de manager van de Domino's vestiging die had kunnen zien dat de koerier twee minuten stilstond, maar de klant dus ook—mits de koerier niet net bij een 'internet' klant vandaan kwam natuurlijk.
Zowel de klanten als de managers kunnen dus zien of de bezorger omrijdt, of dat de bezorger al bijna voor de deur staat. Dat kan inderdaad handige informatie zijn. Maar ze kunnen dus ook zien of de bezorger ergens NIET twee minuten stilstaat, tijdens de dodenherdenking bijvoorbeeld. In het NOS artikel lezen we bovendien ook dat de bezorgers van Domino's geïnstrueerd werden twee minuten stil te staan, als ze op weg waren tijdens de herdenking. Big brother is watching. Dus dan vraagt de cynicus in mij zich af... zou de pizzakoerier zonder dit GPS 'tracking' systeem ook zijn gestopt om te herdenken?
Reacties