Doorgaan naar hoofdcontent

Verplichte snelheidsbegrenzer in de auto is niet de beste investering

De NOS plaatste onlangs een bericht over het toepassen van snelheidsbegrenzers in auto's om de jaarlijkse stijging in het aantal verkeersongevallen te kenteren. Onderzoek heeft opnieuw gestaafd dat er een verband is tussen te hard rijden, en de kans op een dodelijk verkeersongeval. Derhalve opperen verkeersexperts dat het verplichten van automatische snelheidsbegrenzers in auto's honderden verkeersdoden per jaar kan schelen.

In het NOS bericht staat verder dat professor G.P. (Bert) van Wee, hoogleraar "Transport Policy" aan de TU Delft, meent dat een maatschappelijk gebrek aan acceptatie van snelheidsbegrenzers debet is aan de politiek onwil dergelijke systemen te implementeren. Kortom, omdat automobilisten de snelheidsbegrenzers niet willen zal de politiek het ook niet invoeren. Ik ben het wel een beetje eens met professor Van Wee, maar ik meen ook dat andere overwegingen over het hoofd gezien worden. 

Wettelijk verplichte snelheidsbegrenzers zijn geen noviteit en worden al decennia toegepast in brommers, snorfietsen, brommobielen, en vrachtwagens. Maar ik zou dat beleid niet als een eclatant succes willen aanmerken. Met de snelheidsbegrenzers wordt namelijk op grote schaal geknoeid. Dan betreft het vooral scooters die al door een simpele ingreep in de aandrijving een stuk harder kunnen. Ik heb het dus niet over het vergroten van het geleverde vermogen door de motor, maar echt alleen over het onklaar maken van de snelheidsbegrenzer. Het omzeilen van de snelheidsbegrenzer gebeurt bij snorfietsen zelfs zo vaak, dat de politiek besloten heeft een helmplicht in te stellen, en dat snorfietsen binnenkort zelfs niet meer op de fietspaden mogen rijden. Vrachtwagenchauffeurs vragen garages vaak de begrenzer hoger in te stellen, hoewel de chauffeurs meestens per uur betaald worden en niet per kilometer. Daarom rijden vrachtwagens vaak rond de 90 op de snelweg terwijl ze niet harder dan 80 zouden moeten kunnen.

De markt voor snelheidsbegrenzers kent dus een bijna even grote schaduw markt van technische hulpmiddelen om de begrenzers aan te passen, of zelfs geheel onklaar te maken. Dus als de politiek snelheidsbegrenzers verplicht op auto's, dan voorspel ik gouden tijden voor fabrikanten van methoden en technieken om deze begrenzers weer uit te schakelen. Het invoeren van snelheidsbegrenzers op auto's moet bovendien in heel Europa gebeuren. Anders zul je bijvoorbeeld zien dat Nederlanders katvangers in de buurlanden gebruiken om met een buitenlands kenteken te kunnen rijden—in een buitenlandse auto die dus niet begrensd is. En hoe gaat de politie dit allemaal controleren? Door regelmatig auto's op een rollerbank te zetten voor controle, zoals ze dat met scooters doen? 

Ik denk eerder dat zelf-rijdende auto's de toekomst hebben. Waarom investeert de overheid daar niet veel meer in? In een geheel autonoom voertuig is er een veel grotere acceptatie van snelheidsbegrenzing, want het 'competitieve' element—de mens—is eruit gehaald. De snelheidsbegrenzer zou niet in de auto gebouwd moeten worden, maar in de chauffeur zelf! Nu is de snelweg soms nog een racebaan, waar dagelijks uiterst gestresste mensen proberen sneller te zijn dan al die andere gestresste mensen. Om als eerste over een denkbeeldige finishlijn te rijden, tegelijkertijd proberend een snelheidsboete te vermijden die hoger is dan bij zijn inkomen past. Maar ondanks al dat gejakker komen we nog altijd te laat aan. Het zorgt namelijk voor files, waardoor we niet hard kunnen. En het zorgt ook voor ongevallen, waardoor we niet hard mogen. 

Nee, dan liever autonoom bestuurde auto's—onderling verbonden met een netwerk—die zo anticiperend rijden dat er geen files meer ontstaan. En dus ook veilig veel harder kunnen rijden. Geen files, en met 250km/h of iets dergelijks in een geruisloze elektrische auto onderweg naar je bestemming. En je kunt 's ochtends dus gewoon nog even doorslapen... al zal de rit zo kort zijn dat het meer een powernap wordt. Wie wil dat niet?

Reacties

Populaire posts van deze blog

De idiote geheimzinnigheid over scheikundige naam van 'zelfmoordpoeder'

Soms zie ik op een webpagina iets waarvan ik bij mezelf denk " Goh, wat dom. " Zo ook gisteren, toen ik op de webpagina van de NOS keek. Ik kwam daar namelijk een item tegen over dat rare 'zelfmoordpoeder', waar Coöperatie Laatste Wil onlangs uitgebreid mee in het nieuws is gekomen. De NOS heeft nu vervolgens een uitgebreid stukje geplaatst , inclusief een gefilmd interview, met ene Rob Lemmens die online allerlei chemicaliën verkoopt. Het was de heer Lemmens namelijk opgevallen dat er  sedert de media aandacht opeens veel meer bestelling dan gewoonlijk binnenkomen voor een bepaald wit poedertje in zijn assortiment. En dit heerschap zegt ook aanwijzingen te hebben gevonden dat zijn poedertje op 'internet fora' wordt aanbevolen als gelijkwaardig alternatief voor het 'zelfmoordpoeder' van Coöperatie Laatste Wil. Zowel Coöperatie Laatste Wil, de NOS, en deze internet handelaar houden de naam van het 'zelfmoord poedertje' angstvallig geheim.

Jan Bonte over mRNA-vaccins en gebroken hartjes

Laatst ben ik weer even op bezoek geweest op de webstek van onze grote vriend Maurice de Hond. En wie kom ik op zijn blog tegen? Jan Bonte, die ook wel bekend staat onder zijn nom de plume Jan B. Hommel. "Wat nóu weer?!"—hoorde ik mezelf verzuchten toen ik zijn lange lap tekst met de titel " Hartspierontsteking en ontsteking van het hartzakje na mRNA-vaccin " zag. Maar goed, de laatste keer was het ook vermakelijk om diens schrijfsels te bekritiseren. Misschien ook ditmaal. Deze keer maakt Bonte geen volledige ridicule en ongepaste vergelijking met de tweede wereld oorlog, maar waagt hij zich aan een pleidooi om kinderen en jonge adolescenten niet te vaccineren, omdat volgens hem de kans op hartziekten door het de mRNA vaccins niet opwegen tegen de risico's van een COVID-19 besmetting. Zijn relaas begint met een betoog dat de opzet en uitkomsten van de klinische trials van de mRNA vaccins niet deugden, en dat big pharma slecht is. Dat is echter al lang

De corona waanzin van de neuroloog Jan Bonte

Hoewel we onderhand duidelijk zien dat de vaccinaties werken, blijven er nogal wat mensen over die resoluut tegen het beleid omtrent de corona vaccinaties zijn, alsook het testen-voor-toegang. Nu kan ik mij voorstellen dat mensen die geen achtergrond hebben in biomedisch onderzoek, zich door gebrek aan kennis—al dan niet gecombineerd met wantrouwen jegens de overheid—zorgen maken over alle corona maatregelen. Wat ik mij echter niet kan voorstellen is dat iemand met een medische achtergrond—en die dus beter zou moeten weten—snoeihard tegen alle corona maatregelen en de vaccinatie campagne raast. Los van dat dergelijke Don Quichotterie een vruchteloze bezigheid is, vind ik het stuitend wanneer uitgerekend een academisch opgeleid geneesheer zich daaraan schuldig maakt. Dergelijke mensen ondermijnen het vertrouwen in de wetenschap onder de bevolking, en schaden mogelijk de vaccinatiecampagne zodat er wellicht nodeloos mensen aan COVID-19 sterven, wanneer blijkt dat die mensen op basis van