Doorgaan naar hoofdcontent

Grab 'em by the Yoni?

De laatste weken zijn een aantal grote namen in de Amerikaanse filmindustrie beschuldigd van aanranding en/of andersoortig seksueel wangedrag. Het begon met de bekende filmproducent Weinberg, waarna andere bekendheden volgden. Een internationaal sneeuwbal effect bleef niet uit, en ook in de Nederland kwamen soortgelijke incidenten aan het licht. Op sociale media deelden zowel mannen als vrouwen uit alle rangen en standen van de samenleving ook hun eigen ervaringen met dergelijk misbruik onder de hashtag ‘#MeToo’. Door de openhartigheid van deze moedige mensen werd opnieuw pijnlijk aangetoond dat seksueel misbruik nog altijd beschamend vaak voorkomt, en dat de statistieken daaromtrent—onder andere door terughoudendheid met het doen van aangifte—zo mogelijk nog bedroevender zijn dan men al dacht.

Maar dan verschijnen er november ook berichten in de media over tientallen vrouwen die door zogenaamde tantramasseurs seksueel misbruikt zijn. Volgens het laatste bericht dat ik hierover gelezen heb zijn er zelfs al 54 vrouwen die een klacht hebben ingediend bij het Meldpunt Tantra Misbruik. Omdat ik (evenals Duitse rechters) onder de indruk verkeerde dat tantramassages eigenlijk een soort seksmassages zijn, verbaasde dergelijke berichten mij een beetje. In het desbetreffende stukje op RTL Nieuws staat ook de volgende relevante passage, waarin de zogenaamde de-armouring beschreven wordt: “Met een drukpuntmassagetechniek worden dan de blokkades in je lichaam behandeld. Met de hand. In de meeste gevallen gebeurt dat naakt."

De cliënte is dus inderdaad naakt tijdens de massage, en dat zou mij al best riskant lijken. Doch vaktermen als “drukpuntmassagetechniek” en het behandelen van “blokkades in je lichaam” klinken daarentegen weer wel als therapeutisch jargon. Haast klinisch zou ik zelfs zeggen, en dan begin ik toch te twijfelen. Is het nou wel of niet een seksmassage? Dus toen ben ik mij gaan verdiepen in de-armouring, en dan krijg ik al snel het vermoeden dat de dame in voormeld nieuwsbericht nogal wat relevante informatie verzwegen heeft. Het blijkt namelijk dat bij een dergelijke massage niet alleen de cliënte, maar vaak ook de therapeut volledig naakt zijn. Niet altijd, nee. Maar kennelijk gebeurt het toch vaak genoeg om aan minstens 54 klachten te komen. Het hele lichaam van de cliënte wordt hoe dan ook urenlang gemasseerd met een massageolie, waarbij het kennelijk niet ongebruikelijk is dat het—eveneens ingeoliede—naakte lichaam van de therapeut sensueel heen en weer glijdt over het lichaam van de cliënte. Bij vrouwen wordt voor de de-armouring vaak ook een zogenaamde yoni massage uitgevoerd. Dat klinkt allemaal heel Oosters exotisch en Zen of iets dergelijks, maar het woord yoni betekent gewoon ‘vagina’, en vrouwelijke cliënten worden tijdens zo’n sessie dus urenlang vaginaal gestimuleerd. Wat een tantramasseur de-armouring noemt, noemt ieder ander mens gewoon masturberen. Een seksueel hoogtepunt, hoewel nogal wat tantramasseurs vermelden dat dit niet ‘noodzakelijk’ is en niet het 'doel op zich', komt dan ook geregeld voor. Zeker als de cliënte kiest voor een interne de-armouring. Inderdaad, dan wordt de vagina ook gepenetreerd met de vingers. Misschien ben ik gewoon een beetje gek, maar ik denk niet dat ik dat allemaal uit dat nieuwsbericht had kunnen destilleren. Goed, met een beetje fantasie zou je het wellicht ook een vorm van “drukpuntmassagetechniek” kunnen noemen. Maar met de juiste eufemistische vaktermen zou je een bezoek aan een prostitué in de Rosse Buurt ook kunnen beschrijven als “Intimiteits-coaching in de stijl van de Amsterdamse school, met eeuwenoude beproefde interne drukpunt-coitus technieken ter behandeling van lichamelijke blokkades. Deze uiterst effectieve ontspanningstherapie wordt gelijktijdig gecombineerd met een rood licht kuur, om slaapstoornissen en winterdepressies ten gevolge van melatonine insufficiëntie te behandelen.” Zorgverzekeraars zijn helaas ook niet achterlijk, en een tantramassage wordt dus evenmin vergoedt als een afspraak met een nachtvlinder in een rood verlicht peeskamertje op de wallen.

Laten we de rollen van de geslachten eens omkeren in deze kwestie, om te kijken of ons begrip voor het standpunt van deze vrouwen dan verandert. Stel je dus eens voor dat er ditmaal een man naakt op een massagetafel zou liggen, en dat nu een naakte vrouw hem gaat de-armouren. Ze masseert hem eerst helemaal met massageolie, en daarna begint ze hem te masturberen. De beste man heeft tegen bijbetaling voor een full-body variant gekozen. Ze glijdt daarbij ook met haar poedelnaakte ingeoliede lichaam sensueel over zijn lichaam, wrijft met haar borsten op zijn buik, schurkt met haar vagina tegen zijn benen aan. Op een gegeven moment wordt een seksuele climax bereikt waarbij de man klaarkomt. Als ik het argument van de misbruikte vrouwen volg, dan moeten we een dergelijk verloop van de massage therapeutisch geheel verantwoord vinden omdat er immers geen penetratie plaatshad. Dat de klant klaarkomt zou verder een onbeduidend detail zijn, want slechts een bijwerking van een verder geheel legitieme therapeutische behandeling. Maar als het na een paar sessies onverhoopt een beetje uit de hand loopt en het tot geslachtsgemeenschap komt, dan zou dat opeens seksueel misbruik zijn en moet de politie met knuppels uitrukken om dergelijke kwakzalvers te overmeesteren en naar het cachot afvoeren. Ik kan deze redenering eerlijk gezegd niet zo goed volgen. 

Hoe meer men zich verdiept in tantramassage praktijken, hoe meer men het idee krijg dat het opvallend veel weg lijkt te hebben van een vorm van betaalde seks, inclusief bijbehorend 21% BTW tarief. Er zijn ongetwijfeld zat uitzonderingen, en wellicht verpesten de kwaden het voor de goeden, maar toch krijg ik die indruk. En wat zou daar trouwens mis mee zijn? Waarom mag een vrouw niet net zo goed als een man kiezen voor dergelijk genot, als ze daar behoefte aan heeft? Waarom zou seksueel plezier voor vrouwen alleen mogen als het een soort pseudo-therapeutisch etiket heeft? Ik krijg bovendien ook de indruk dat vrouwen meestal door mannelijke tantramasseurs behandeld willen worden, en mannen meestal door vrouwelijke. Waarom bestaat die voorkeur dan, als er niet in het verwachtingspatroon van de klanten sprake is van een zeer duidelijk heteroseksueel bevredigingscomponent? Als zwangere vrouwen meestal een voorkeur hebben voor een vrouwelijke gynaecoloog, waarom is dat dan bij tantra therapeuten vaak juist precies omgekeerd?

Nu werd ook melding gemaakt van gevallen waarbij vrouwen gedrogeerd werden. Mijn kritiek is vanzelfsprekend niet bedoeld voor dergelijke gevallen. Maar het drogeren van mannen en vrouwen om seks met ze te hebben gebeurt overigens ook in andere situaties, dus dat heeft niets te maken met tantramassages in het bijzonder. Ik kan mij bijvoorbeeld niet heugen dat Bill Cosby als vermaard tantramasseur te boek stond toen hij al die vrouwen met methaqualon drogeerde en ze vervolgens verkrachtte. Buiten dergelijke excessen blijf ik daarom achter mijn punt staan. Want kun je eigenlijk wel spreken van ongepaste seksueel gedrag in een therapeutische setting, wanneer fysiek seksueel contact zelf een centraal component is van de therapie? Ik geloof van niet. Maar natuurlijk alleen als het twee volwassenen betreft, en met wederzijds goedvinden. Een van de dames die melding maakte van seksueel misbruik ging trouwens maandenlang gewoon door met afspraken maken, waarvoor ze de masseur elke keer riant betaalde. Is dat dan niet een klein beetje de kat op het spek binden? Misschien ben ik wat hard in mijn oordeel, ik geef ruimhartig toe dat ik daar bekend om sta. En misschien moet er ook een beroepsregistratie ingevoerd worden, met een soort ‘tantratuchtraad’ of iets dergelijks en bijbehorende bevoegdheden om sancties op te leggen. Maar wanneer een vrouw geheel uit de kleren gaat om haar vagina door een naakte ingeoliede mysticus tegen forse betaling te laten vingeren tot ze klaarkomt, heeft ze dan niet zekere risico's geaccepteerd door de grenzen op te zoeken van deze ‘Grab-'em-by-the-Yoni' therapie, om die grenzen daarmee al net zo vaag te maken als het zweverige vakjargon van de gemiddelde tantramasseur?

Reacties

Populaire posts van deze blog

De idiote geheimzinnigheid over scheikundige naam van 'zelfmoordpoeder'

Soms zie ik op een webpagina iets waarvan ik bij mezelf denk " Goh, wat dom. " Zo ook gisteren, toen ik op de webpagina van de NOS keek. Ik kwam daar namelijk een item tegen over dat rare 'zelfmoordpoeder', waar Coöperatie Laatste Wil onlangs uitgebreid mee in het nieuws is gekomen. De NOS heeft nu vervolgens een uitgebreid stukje geplaatst , inclusief een gefilmd interview, met ene Rob Lemmens die online allerlei chemicaliën verkoopt. Het was de heer Lemmens namelijk opgevallen dat er  sedert de media aandacht opeens veel meer bestelling dan gewoonlijk binnenkomen voor een bepaald wit poedertje in zijn assortiment. En dit heerschap zegt ook aanwijzingen te hebben gevonden dat zijn poedertje op 'internet fora' wordt aanbevolen als gelijkwaardig alternatief voor het 'zelfmoordpoeder' van Coöperatie Laatste Wil. Zowel Coöperatie Laatste Wil, de NOS, en deze internet handelaar houden de naam van het 'zelfmoord poedertje' angstvallig geheim.

Jan Bonte over mRNA-vaccins en gebroken hartjes

Laatst ben ik weer even op bezoek geweest op de webstek van onze grote vriend Maurice de Hond. En wie kom ik op zijn blog tegen? Jan Bonte, die ook wel bekend staat onder zijn nom de plume Jan B. Hommel. "Wat nóu weer?!"—hoorde ik mezelf verzuchten toen ik zijn lange lap tekst met de titel " Hartspierontsteking en ontsteking van het hartzakje na mRNA-vaccin " zag. Maar goed, de laatste keer was het ook vermakelijk om diens schrijfsels te bekritiseren. Misschien ook ditmaal. Deze keer maakt Bonte geen volledige ridicule en ongepaste vergelijking met de tweede wereld oorlog, maar waagt hij zich aan een pleidooi om kinderen en jonge adolescenten niet te vaccineren, omdat volgens hem de kans op hartziekten door het de mRNA vaccins niet opwegen tegen de risico's van een COVID-19 besmetting. Zijn relaas begint met een betoog dat de opzet en uitkomsten van de klinische trials van de mRNA vaccins niet deugden, en dat big pharma slecht is. Dat is echter al lang

Boetes voor niet-handsfree bellen te hoog?

De verkeersboetes zijn weer verhoogd, waaronder ook de boete voor niet-handsfree bellen . Experts zijn ertegen, en beargumenteren dat de pakkans verhogen belangrijker is. Bovendien zouden mensen door te hoge boetes het idee krijgen dat ze een soort melkkoe zijn om begrotingstekorten elders te dichten. Maar klopt dat wel? Dat de pakkans een belangrijke factor is, is al langer bekend. Dat is vrij recent nog als belangrijkste reden genoemd voor de toename in het aantal ongevallen met dronken bestuurders . Er moet dus zeker meer geïnvesteerd worden in de verkeerspolitie en andere handhaving middelen zoals traject controles op snelwegen. Daar ben ik het mee eens. Het 'melkkoe' argument is een ander verhaal, daar ben ik het niet mee eens. Je vraagt je af of bestuurders die zo redeneren wel weten wat een ongeval met letsel door niet-handsfree bellen gemiddeld kost. Ieder dodelijk ongeval kost per verloren mensenleven ongeveer 6.5 miljoen euro (materiële en immateriële schade), en gemi