Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom ik mij laat vaccineren met het covid-19 vaccin


Het is werkelijk ongelooflijk, maar kennelijk zijn er zelfs medewerkers in de zorg die zich niet zullen laten vaccineren met het mRNA vaccin dat binnenkort eindelijk beschikbaar komt. Waar maken deze mensen zich zorgen om? Hieronder een hypothetisch dialoog met een verpleger die werkt met risicogroepen.

"Ik heb al Covid-19 gehad, dus ik ben al beschermd."

Neen, dat kun je niet zo zeker weten. Je weet niet in welke mate je adaptieve immuunsysteem weerstand heeft opgebouwd. Om deze reden zijn er gevallen bekend van mensen die meerdere keren ziek zijn geworden van het covid-19 virus. Helemaal als je een zorgmedewerkers bent en werkt met kwetsbare patiënten: dan MOET je zeker weten dat ze beschermd zijn tegen jou! Het is daarom vrijwel zeker nuttig om je te laten vaccineren, ook al ben je eerder met covid-19 besmet geweest.

"Ja, maar de patiënten die ik help zullen als eerste worden ingeënt. Waarom moet ik me dan nog vaccineren?"

Dat is ook geen goed argument. Het is nog niet goed bekend in welke mate de kwetsbaarste groepen met een vaccin afdoende weerstand tegen covid-19 gaan opbouwen. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren.

"Ik heb toch nog best wat zorgen over al die nieuwe vaccins. Zijn ze niet te snel ontwikkeld?"

Geloof het of niet, maar ze zijn op precies dezelfde wijze ontwikkeld als ieder ander vaccin. Het enige verschil is dat het sneller gaat doordat er direct zoveel geld beschikbaar is voor het benodigde onderzoek naar de veiligheid en effectiviteit, en doordat zoveel mogelijk de tijdrovende bureaucratie uit de weg geruimd is. Het proces voor de goedkeuring is verder precies hetzelfde als vóór de corona pandemie. Het zou eigenlijk altijd zo snel moeten gaan, maar dat kost onder normale omstandigheden natuurlijk teveel geld. Slechts weinig vaccins in de medische geschiedenis zijn echter zo economisch urgent als die voor covid-19.

"En toch zijn er altijd bijwerkingen met nieuwe medicijnen. Ik wil dat risico niet nemen."

Dat er bijwerkingen zijn klopt, dat geldt voor alle vaccins. Maar die bijwerkingen zijn vreselijk zeldzaam. Deze vaccins worden op tienduizenden vrijwilligers getest, en daarbij komt dan een enkele keer een serieuze bijwerking voor. Dit risico is zo vreselijk klein vergeleken met de kans op een serieuze complicatie bij een covid-19 ziekte, dat de keuze tussen deze twee zaken gewoon heel simpel is: Kies voor het vaccin!

"Maar deze studies zijn slechts van een aantal maanden. Wat zijn eventuele lange-termijn gevolgen?"

Het vaccin en alle hulpstoffen die met de injectie in je lichaam komen zijn binnen zeer korte tijd gewoon ook weer verdwenen uit het lichaam. Lange termijn gevolgen voor de gezondheid zijn om die reden zeer onwaarschijnlijk. Dat kinderen bijvoorbeeld autistisch kunnen worden van vaccinaties is een fabeltje.

"Er zijn ook mRNA vaccins, en ik heb ergens gelezen dat men bang is dat het DNA veranderd kan worden door deze vaccins."

Hier ga ik even een wat langere uitleg bij zetten. De menselijke (eukaryotische) cel heeft primair twee ruimtes: het cytosol en daarbinnen de celkern. Als je de wand van de cel—het celmembraan—binnen komt, dan ben je in het cytosol. Ergens in het cytosol bevind zich dan nog een door een membraan omgeven orgaan: de celkern. De celkern bevat het DNA, en het membraan dat de celkern omgeeft heet de 'nuclear envelope'. In de celkern wordt constant allerlei mRNA's gemaakt, op basis van DNA sequenties. Elk mRNA wordt vervolgens verpakt in een speciale proteïne, en dan door speciale kanalen in de 'nuclear envelope' naar het cytosol getransporteerd. Dit transport van mRNA is niet passief, maar is sterk gereguleerd éénrichtingsverkeer. Het mRNA kan eenmaal in het cytosol dus niet zomaar terug naar de celkern. In het cytosol wordt het mRNA door ribosomen als recept gebruikt om proteïnen te maken. Dat is hoe de cel het aflezen van DNA scheidt van het in proteïnen vertalen ervan. Deze fysieke scheiding tussen de celkern en cytosol is enorm belangrijk, en wordt daarom zeer sterk gereguleerd door de cel. Dit is in het kort hoe het normaal gaat.

Het vaccin werkt anders. Het mRNA van een vaccin legt namelijk een geheel andere route af naar het cytosol. Het mRNA wordt in een lab gemaakt en verpakt in een soort superkleine blaasjes. Deze blaasjes beschermen het mRNA tegen verval, en leveren het mRNA af in het cytosol van de cel. Dat is dan ook de eindbestemming van het virus mRNA, want de blaasjes zijn daarna stuk. Het vaccin mRNA kan dus evenmin als je eigen mRNA de celkern binnendringen, en komt daarom ook nooit in aanraking met je DNA. Je DNA kan zo dus nooit veranderd worden! Het mRNA wordt in het cytosol—en alleen in het cytosol—vertaald naar virusproteïnen. Deze virusproteïnen zijn niet ziekteverwekkend, maar worden door je afweersysteem wel als lichaamsvreemd herkend. Zo treedt er dus een afweerreactie op tegen die virusproteïnen, waardoor je ook immuun wordt tegen het echte covid-19 virus.

Dit alles is waarom ik mij zodra het mogelijk is laat vaccineren—ook met een mRNA vaccin—en waarom iedereen dat zou moeten doen. En juist vooral mensen die in de zorg werken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De idiote geheimzinnigheid over scheikundige naam van 'zelfmoordpoeder'

Soms zie ik op een webpagina iets waarvan ik bij mezelf denk " Goh, wat dom. " Zo ook gisteren, toen ik op de webpagina van de NOS keek. Ik kwam daar namelijk een item tegen over dat rare 'zelfmoordpoeder', waar Coöperatie Laatste Wil onlangs uitgebreid mee in het nieuws is gekomen. De NOS heeft nu vervolgens een uitgebreid stukje geplaatst , inclusief een gefilmd interview, met ene Rob Lemmens die online allerlei chemicaliën verkoopt. Het was de heer Lemmens namelijk opgevallen dat er  sedert de media aandacht opeens veel meer bestelling dan gewoonlijk binnenkomen voor een bepaald wit poedertje in zijn assortiment. En dit heerschap zegt ook aanwijzingen te hebben gevonden dat zijn poedertje op 'internet fora' wordt aanbevolen als gelijkwaardig alternatief voor het 'zelfmoordpoeder' van Coöperatie Laatste Wil. Zowel Coöperatie Laatste Wil, de NOS, en deze internet handelaar houden de naam van het 'zelfmoord poedertje' angstvallig geheim.

Jan Bonte over mRNA-vaccins en gebroken hartjes

Laatst ben ik weer even op bezoek geweest op de webstek van onze grote vriend Maurice de Hond. En wie kom ik op zijn blog tegen? Jan Bonte, die ook wel bekend staat onder zijn nom de plume Jan B. Hommel. "Wat nóu weer?!"—hoorde ik mezelf verzuchten toen ik zijn lange lap tekst met de titel " Hartspierontsteking en ontsteking van het hartzakje na mRNA-vaccin " zag. Maar goed, de laatste keer was het ook vermakelijk om diens schrijfsels te bekritiseren. Misschien ook ditmaal. Deze keer maakt Bonte geen volledige ridicule en ongepaste vergelijking met de tweede wereld oorlog, maar waagt hij zich aan een pleidooi om kinderen en jonge adolescenten niet te vaccineren, omdat volgens hem de kans op hartziekten door het de mRNA vaccins niet opwegen tegen de risico's van een COVID-19 besmetting. Zijn relaas begint met een betoog dat de opzet en uitkomsten van de klinische trials van de mRNA vaccins niet deugden, en dat big pharma slecht is. Dat is echter al lang

De corona waanzin van de neuroloog Jan Bonte

Hoewel we onderhand duidelijk zien dat de vaccinaties werken, blijven er nogal wat mensen over die resoluut tegen het beleid omtrent de corona vaccinaties zijn, alsook het testen-voor-toegang. Nu kan ik mij voorstellen dat mensen die geen achtergrond hebben in biomedisch onderzoek, zich door gebrek aan kennis—al dan niet gecombineerd met wantrouwen jegens de overheid—zorgen maken over alle corona maatregelen. Wat ik mij echter niet kan voorstellen is dat iemand met een medische achtergrond—en die dus beter zou moeten weten—snoeihard tegen alle corona maatregelen en de vaccinatie campagne raast. Los van dat dergelijke Don Quichotterie een vruchteloze bezigheid is, vind ik het stuitend wanneer uitgerekend een academisch opgeleid geneesheer zich daaraan schuldig maakt. Dergelijke mensen ondermijnen het vertrouwen in de wetenschap onder de bevolking, en schaden mogelijk de vaccinatiecampagne zodat er wellicht nodeloos mensen aan COVID-19 sterven, wanneer blijkt dat die mensen op basis van