Doorgaan naar hoofdcontent

Wegen Amsterdam naar 30km/h

 De snelheid in Amsterdam gaat omlaag vanaf 8 december, en dat is maar goed ook! Fietsers die en masse door rood rijden, op gammele wrakfietsen, die des avonds uiteraard geen licht voeren. Of stronken toeristen die drie rijen dik slingerend naast mekaar fietsen en niet eens weten of ze links of rechts op de rijbaan moeten zitten, of zonder enige reden opeens midden op de weg stilstaan. Opgevoerde e-bikes/fatbikes die roekeloos met onverantwoordelijk hoge snelheid overal tussendoor scheuren. Of wat te denken van voetgangers die eigenlijk alleen maar buiten de zebrapaden om oversteken, precies na een blinde bocht, zonder op of om te kijken, en die ook maling hebben aan verkeerslichten? Daar moet allemaal rekening mee gehouden worden!

Maar ik wil niet al te cynisch over de zwakkere verkeersdeelnemers overkomen hoor, want laten we eerlijk zijn; automobilisten rijden ook niet allemaal even netjes in de hoofdstad. De reputatie van taxi chauffeurs in Amsterdam wordt er bijvoorbeeld niet beter op als je leest dat er onlangs weer eens een taxi is doorgereden na het aanrijden van een kinderwagen met baby op een zebrapad. Het verkeer is wat dat betreft gewoon een chaotisch zooitje in Amsterdam. Als teveel verkeersdeelnemers de regels aan hun laars lappen, dan snap ik wel dat de snelheid omlaag moet. Daar hebben de Amsterdammers het zelf naar gemaakt.

Rest echter een klein vraagje: Als handhaving van de bestaande regels nu al zo moeilijk is dat niemand zich eraan houdt, hoe gaat de gemeente op 80% van de Amsterdamse wegen ineens wel voor goede handhaving van de verkeersregels zorgen? Ben benieuwd...

Reacties

Populaire posts van deze blog

De idiote geheimzinnigheid over scheikundige naam van 'zelfmoordpoeder'

Soms zie ik op een webpagina iets waarvan ik bij mezelf denk " Goh, wat dom. " Zo ook gisteren, toen ik op de webpagina van de NOS keek. Ik kwam daar namelijk een item tegen over dat rare 'zelfmoordpoeder', waar Coöperatie Laatste Wil onlangs uitgebreid mee in het nieuws is gekomen. De NOS heeft nu vervolgens een uitgebreid stukje geplaatst , inclusief een gefilmd interview, met ene Rob Lemmens die online allerlei chemicaliën verkoopt. Het was de heer Lemmens namelijk opgevallen dat er  sedert de media aandacht opeens veel meer bestelling dan gewoonlijk binnenkomen voor een bepaald wit poedertje in zijn assortiment. En dit heerschap zegt ook aanwijzingen te hebben gevonden dat zijn poedertje op 'internet fora' wordt aanbevolen als gelijkwaardig alternatief voor het 'zelfmoordpoeder' van Coöperatie Laatste Wil. Zowel Coöperatie Laatste Wil, de NOS, en deze internet handelaar houden de naam van het 'zelfmoord poedertje' angstvallig geheim.

Jan Bonte over mRNA-vaccins en gebroken hartjes

Laatst ben ik weer even op bezoek geweest op de webstek van onze grote vriend Maurice de Hond. En wie kom ik op zijn blog tegen? Jan Bonte, die ook wel bekend staat onder zijn nom de plume Jan B. Hommel. "Wat nóu weer?!"—hoorde ik mezelf verzuchten toen ik zijn lange lap tekst met de titel " Hartspierontsteking en ontsteking van het hartzakje na mRNA-vaccin " zag. Maar goed, de laatste keer was het ook vermakelijk om diens schrijfsels te bekritiseren. Misschien ook ditmaal. Deze keer maakt Bonte geen volledige ridicule en ongepaste vergelijking met de tweede wereld oorlog, maar waagt hij zich aan een pleidooi om kinderen en jonge adolescenten niet te vaccineren, omdat volgens hem de kans op hartziekten door het de mRNA vaccins niet opwegen tegen de risico's van een COVID-19 besmetting. Zijn relaas begint met een betoog dat de opzet en uitkomsten van de klinische trials van de mRNA vaccins niet deugden, en dat big pharma slecht is. Dat is echter al lang

Boetes voor niet-handsfree bellen te hoog?

De verkeersboetes zijn weer verhoogd, waaronder ook de boete voor niet-handsfree bellen . Experts zijn ertegen, en beargumenteren dat de pakkans verhogen belangrijker is. Bovendien zouden mensen door te hoge boetes het idee krijgen dat ze een soort melkkoe zijn om begrotingstekorten elders te dichten. Maar klopt dat wel? Dat de pakkans een belangrijke factor is, is al langer bekend. Dat is vrij recent nog als belangrijkste reden genoemd voor de toename in het aantal ongevallen met dronken bestuurders . Er moet dus zeker meer geïnvesteerd worden in de verkeerspolitie en andere handhaving middelen zoals traject controles op snelwegen. Daar ben ik het mee eens. Het 'melkkoe' argument is een ander verhaal, daar ben ik het niet mee eens. Je vraagt je af of bestuurders die zo redeneren wel weten wat een ongeval met letsel door niet-handsfree bellen gemiddeld kost. Ieder dodelijk ongeval kost per verloren mensenleven ongeveer 6.5 miljoen euro (materiële en immateriële schade), en gemi