De verkeersboetes zijn weer verhoogd, waaronder ook de boete voor niet-handsfree bellen. Experts zijn ertegen, en beargumenteren dat de pakkans verhogen belangrijker is. Bovendien zouden mensen door te hoge boetes het idee krijgen dat ze een soort melkkoe zijn om begrotingstekorten elders te dichten. Maar klopt dat wel?
Dat de pakkans een belangrijke factor is, is al langer bekend. Dat is vrij recent nog als belangrijkste reden genoemd voor de toename in het aantal ongevallen met dronken bestuurders. Er moet dus zeker meer geïnvesteerd worden in de verkeerspolitie en andere handhaving middelen zoals traject controles op snelwegen. Daar ben ik het mee eens.
Het 'melkkoe' argument is een ander verhaal, daar ben ik het niet mee eens. Je vraagt je af of bestuurders die zo redeneren wel weten wat een ongeval met letsel door niet-handsfree bellen gemiddeld kost. Ieder dodelijk ongeval kost per verloren mensenleven ongeveer 6.5 miljoen euro (materiële en immateriële schade), en gemiddeld kost een (ernstig) gewonde 700.000 euro. Als de overheid slechts 5% van die kosten moet dragen, zoals hier berekend, dan waren de inkomsten uit de bekeuringen voor niet-handsfree bellen in 2022 in ieder geval niet genoeg om alleen al dat kleine overheids aandeel in de maatschappelijke kosten te dekken. (Als je tenminste van statistieken over ongevallen door niet-handsfree bellen uit andere landen afgaat, zoals in de VS bijvoorbeeld.)
Dus zelfs met deze verhoging kost al dat gehannes met mobieltjes in de auto en op de fiets gewoon nog steeds veel te veel (vermijdbaar) leed en geld. De experts hebben daarom helemaal gelijk dat de pakkans ook omhoog moet, maar of dat gaat gebeuren met de politieke puinhoop waar Nederland nu in beland is...
Reacties